neděle 18. října 2020

ŘÍJNOVÉ ZÁPISKY - Mých TOP 10 knížek


Easy Sunday, v tomto duchu se nese dnešní neděle. Dopoledne práce a odpoledne už jen odpočinek, procházky a trávení času doma. Řeknu vám, nevím, čím to je, ale ten podzim mě letos opravdu baví a snažím se užít jeho každičkou podobu. Zatímco dnešek trávím doma, sobotu i pátek jsem si užila venku, objevováním nových míst a vysedáváním v kavárnách, protože i tady u nás v Belgii těmto mým oblíbeným rituálům od pondělí odzvoní. No jo, co naděláme. On se ten život snad zase nějak adaptuje, vlastně jako na každou změnu.

Každopádně dnes bych s vámi chtěla sdílet tipy na knížky. Na knížky, které jsou jedny z mých nejoblíbenějších a věřím, že by se mohli líbit i vám. Všechny níže zmíněné anglické originály jsem četla v angličtině, ale většina je dostupných i v českém překladu. :)


1. Milk and Honey (Mléko a Med) - Rupi Kaur

"Milk and Honey, česky Mléko a Med, je sbírka poezie a prózy od Rupi Kaur. Sbírka je o přežití. Je rozdělena do sekcí, přičemž každá sekce se zabývá tématy násilí, zneužívání, lásky, ztráty a ženskosti." 

Milk and Honey je sice autorčina prvotina, ale v knihovně mi přistála až po přečtení její druhé sbírky, která mě okouzlila, a už jen z principu jsem chtěla vlastnit i tu první. Je to člení milé a silné zároveň. Typ knihy, který budete chtít číst stále dokola.

2. The Sun and her Flowers (Květy Slunce) - Rupi Kaur

"Živá a transcendentní cesta o růstu a hojení, ctění svých kořenů. Expatriace, růst a nacházení domova ve svém nitru." 

Podle mě naprosto nádherná knížka, která mi promluvila do duše. Opět velmi láskyplné a silné čtení, které mě dost zasáhlo a k určitým pasážím se ráda pravidelně vracím pro inspiraci. Za mě je The Sun and her Flowers dokonce o něco lepší  než Milk and Honey.

3. Boy in the Striped Pyjamas (Chlapec v pruhoaném pyžamu) - John Boyne

"Brunovi se nechce opouštět starý dobrý pokojíček, školu a kamarády v Berlíně a stěhovat se do nového, osamělého a ponurého domu. S kým si tady ale Bruno bude hrát? Z okna vidí jen vysoký plot a za ním občas podivné lidi, kteří všichni nosí pyžamo – i přes den! A pak se jednoho dne seznámí se stejně starým Šmuelem…" 

Velmi čtivá, ale silná knížka, která pojednává o dětské nevinnosti a prostředí koncentračního tábora. Knížku jsem si koupila úplně náhodou na letišti, ale ihned se zařadila k mým nejmilejším.

4. Hot Milk (Horké Mléko) - Deborah Levy

"Mladá antropoložka společně s matkou odcestují na jižní pobřeží Španělska, kde hodlají navštívit věhlasného lékaře, do něhož vkládají naději, že by mohl vyléčit matčinu nemoc.
Doktor Gómez však používá velmi zvláštní metody, které mají pramálo společného s klasickou medicínou, a jak léčba pokračuje, matčin stav se i pro něj stává stále větší záhadou. Krize ve vztahu mezi matkou a dcerou se stupňuje a rozptýlení hledající Sofia se zaplétá do svůdné a pomíjivé milostné aféry. Autorka v příběhu prozkoumává otázky lidské sexuality, potlačovaného hněvu, svůdnosti, sklouznutí k hypochondrii, mateřství a zároveň oslavuje hodnotu experimentování se životem – hodnotu zvídavosti, prostého úžasu a snahy žít naplno. "

Hot Milk je knížka, která si hodně hraje se slovy, jejich významem, symboly, metaforami, a je zahalena takovým tajemným závojem. Mně osobně se kniha moc líbila.

5. Before the coffee gets cold - Toshikazu Kawaguchi

"V malé zapadlé uličce v Tokiu je kavárna, která nabízí svým zákazníkům jedinečný zážitek, šanci cestovat zpět v čase. Cesta do minulosti však nepřichází bez rizik, zákazníci musí sedět na konkrétním místě, nemohou opustit kavárnu a nakonec se musí vrátit do současnosti, než káva vychladne. "

Oddychová, milá, čtivá...taková knížka je. Skvělé čtení na ponuré podzimní dny.


6. Find Me ( Najdi mě) - André Aciman

Druhý díl románu Call Me by Your Name mi opravdu utkvěl v hlavě. André Aciman je famózní autor, jeho styl psaní mě inspiruje a je až neuvěřitelné, kolikrát jsem se v jeho slovech našla. Pokud bych vám dnes měla představit jen jednu jedinou knížku, byla by to právě tato. Tak intimní, ale přitom tak otevřená...tak na mě kniha působí.

"V knize Aciman ukazuje Eliova otce Samuela na cestě z Florencie do Říma. Náhodné setkání ve vlaku navždy změní jeho život. Elio se brzy přestěhuje do Paříže, kde má také následnou aféru, zatímco Oliver, vysokoškolský profesor z New England najednou uvažuje o zpáteční cestě přes Atlantik. Aciman je mistrem citlivosti, intimních detailů a nuancí emocí, které jsou podstatou vášně."

7. Enigma Variations (Enigmatické variace) - André Aciman

Další kniha André Acimana, kterou jsem si koupila právě po přečtení Find Me. Opět nádherné dílo plné emocí, intimity, detailů a perfektně volených slov, které mi ještě dlouho po přečtení zůstávají v hlavě. Acimanův rukopis je zde patrný a i když i tematicky se Enigma variations v mnohém podobá Find Me, stále dokáže překvapit a zaujmout. Rozhodně doporučuju!

8. Robert Bryndza

Detektivky od Roberta Bryndzy jsou moje oblíbené české čtení, které je oddychové, ale zároven poutavé a když začnete číst, je těžké přestat.

Zatím jsem četla a můžu doporučit:

- Chladnokrevně

- Do posledního dechu

9. Bábovky - Radka Třeštíková

Opět oddychová knížka původem z domoviny. Chytlavý, čtivý a milý příběh, který prolíná osudy více lidí. Bábovky mě opravdu zaujaly a opět bylo těžké od knížky odlepit zrak.

10. Sněhulák - Jo Nesbo

Ze známých detektivek Jo Nesba to byl právě Sněhulák, který mě zaujal nejvíc. Ostatním je po pravdě na chuť úplně nepřišla. 

"Sněhulák je sedmou knihou volné série krimirománů, jejichž hrdinou je vyšetřovatel Harry Hole. Je listopad. V Oslu napadl první sníh. Birte Beckerová přichází domů z práce a chválí manžela a syna, jakého postavili na zahradě krásného sněhuláka. Jenže oni žádného sněhuláka nepostavili..."

Zdroje: https://www.databazeknih.cz/, https://www.knihydobrovsky.cz/

- Jana♥

SHARE:

Žádné komentáře

Okomentovat

Blog Layout Designed by pipdig